O nas
Nasz ośrodek jest
placówką opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i w uzasadnionych przypadkach w stopniu umiarkowanym.
Wszystkie placówki wchodzące w skład ośrodka mogą prowadzić
zespoły edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z upośledzeniem głębszym niż lekkie upośledzenie umysłowe, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W miarę potrzeb, ośrodek może także prowadzić
oddział przedszkolny dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym. Głównym celem ośrodka jest
tworzenie warunków wychowawczych, dydaktycznych, zdrowotnych i materialnych umożliwiających przygotowanie wychowanków do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.
W naszym ośrodku prężnie działa
12 Drużyna Harcerska Nieprzetartego Szlaku "Draptaki" założona w 1993 roku. W każdym roku harcerskim stałymi punktami planu rocznego są
Harcerski Festiwal Piosenki Dawnej w Słubicach, Zlot Drużyn Nieprzetartego Szlaku w Świbnej i Obóz Harcerski w Mrzeżynie. Nasi harcerze co roku organizują kiermasze ozdób
i wypieków świątecznych, na których prezentują swoje własne prace. Na naszych zbiorkach nigdy się nie nudzimy,
zdobywamy wiedzę harcerską, śpiewamy, pląsamy i dobrze się bawimy.
W skład ośrodka wchodzą:
- Publiczna sześcioletnia Szkoła Podstawowa Specjalna
- Gimnazjum Specjalne
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
- Internat dla dzieci i młodzieży, które z różnych powodów nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscach zamieszkania
Krótka historia ośrodka
Ważniejsze daty w istnieniu placówki:
- 01. 09. 1972 - w części budynku Szkoły podstawowej Nr 1 w Słubicach powstała Specjalna Szkoła Specjalna
- 1996 - założono Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
- 1999 - Specjalny Ośrodek rozszerzył swą ofertę edukacyjną o Gimnazjum Specjalne
- 12. 04. 2001 - zmiana siedziby placówki, również w 2001 r. uruchomiono internat (10 pokoi na 30 wychowanków)
- wrzesień 2002 - założono Zasadniczą Szkołę Zawodową (profil - ogrodnik)
- 01. 09. 2004 - powstał pierwszy Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny dla gimnazjum
- 2005 - powołano drugi Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny dla SP
- 2008 - powołano trzeci Zespół Edukacyjno-Terapeutyczny dla SP oraz Szkołę Przysposabiającą do Pracy
Zadania i cele ośrodka
Możemy w miarę potrzeb możemy prowadzić zespoły edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z upośledzeniem głębszym niż lekkie upośledzenie umysłowe, z niepełnosprawnością ruchową,
z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zapewniamy naszym uczniom pełen rozwój
umysłowy, moralny, emocjonalny i fizyczny w zgodzie z ich potrzebami
i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej
i wyznaniowej. W realizacji tego zadania respektujemy
zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku.
Wszystkim wychowankom zapewniamy:
- realizację obowiązku szkolnego dla uczniów mieszkających na terenie powiatu słubickiego, w uzasadnionych przypadkach także spoza terenu
- zdobywanie rzetelnej wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuowanie nauki w szkołach ponadgimnazjalnych
- dokonanie świadomego wyboru przez absolwentów dalszego kierunku kształcenia
- rozwijanie zdolności, dostrzeganie różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych)
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego oraz osobistych zainteresowań
f) rozwój zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych – poprzez organizowanie kół zainteresowań, kół przedmiotowych, zajęć sportowych i innych form zajęć pozalekcyjnych
- udział w zajęciach wyrównawczych i reedukacyjnych w celu wyrównania braków u uczniów mających trudności w nauce
- poznanie dziedzictwa kultury narodowej, światowej i europejskiej, podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej, a w szczególności nauki języka polskiego oraz własnej historii i kultury
- efektywne współdziałanie w zespole i pracy w grupie, budowanie więzi międzyludzkich
- kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy, aby w ten sposób przygotować młodzież do pracy w warunkach współczesnego świata w miarę ich możliwości intelektualnych
- naukę religii zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, uznając prawo do religijnego wychowania dzieci
Metody terapii
EEG BIOFEEDBACK
W naszym ośrodku prowadzimy zajęcia na bazie metody
EEG Biofeedback oparte o diagnostykę EEG. Metoda jest używana w
USA od ponad 60 lat, natomiast w Polsce
od 2000 roku Jest to metoda niezwykła -
mózg uczy się produkować prawidłowe fale mózgowe. A te przecież odpowiadają za naszą
koncentrację, możliwości, samopoczucie, stres, ale też stany drażliwości i nadpobudliwości.
Jest to metoda
bezpieczna - nie ma żadnych działań ubocznych. Jest to metoda
cyfrowa - po każdym zabiegu można zobaczyć cyfrowy wynik - jak pracuje mózg pacjenta, jak polepsza się jego stan z zabiegu na zabieg. Po trzecie wreszcie, jest to metoda skuteczna - jej skuteczność porównywalna jest do leku psychotropowego o nazwie
Ritalin, ale ta metoda nie ma działania ubocznego. Jest to metoda dla
dzieci nadpobudliwych od 4 lat stosowana jako profilaktyka problemów z zachowaniem się w przedszkolu i w szkole. Kadra naszego ośrodka odpowiedzialna za prowadzenie dzieci tą metodą terapii przeszła odpowiednie szkolenia.
W placówce prowadzimy zajęcia wieloma metodami, do których zaliczyć można też m. in.
metodę Tomatisa. Polega ona na
stymulacji audio-lingwistycznej. Jest ona przeznaczona dla dzieci i młodzieży z
problemami szkolnymi, dysleksją i zaburzeniami komunikacji językowej.
Stosujemy ją u dzieci, które mają:
- zaburzenia mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy, wady wymowy)
- zaburzenia głosu
- dysleksję
- trudności szkolne
- zaburzenia koncentracji